نکته یاب

مجله اینترنتی نکته یاب

نکته یاب

مجله اینترنتی نکته یاب

اهمیت توسعه پذیری منابع سرورها


توسعه پذیری که به بعضی وقت ها به آن مقیاس پذیری نیز گفته میشود، به زبان ساده و راحت یعنی:
سیستمی که بتواند خواسته های در حال افزایش را پاسخ دهد و تا چه حد می‌توان وظایف محوله به آن را افزایش ‌داد..در نظر بگیرید که شما یک برنامه آنلاین بر روی یک سرو دارید و به صورت میانگین از برنامه ی آنلاین شما روزانه ۵۰ بار استفاده میشود،به مرور زمان بازدیدها افزایش میابد و به چیزی نزدیک ۲ هزار بازدید در روز میرسد.حال اگر سروری که به شما خدمات ارائه میدهد بتواند با هزینه معقول و مناسبی این ۲ هزار بازدید شما را کنترل و مدیریت کند(بازدید های برنامه شده نزدیک ۴۰ برابر شده ولی هزینه چیزی بین ۲-۳ برابر بشود)، شما یک سیستم Scalable یا توسعه پذیر خواهید داشت.
اهمیت توسعه پذیری منابع سرورها زمانی مشخص میشود که درخواست یا همان
Requests های شما چیزی بین 10 الی 15 برابر بشود اما سیستم توزیع شده بتواند این حجم از درخواست ها را با 2 الی 3 برابر کردن منابع خود و بدون مشکل پاسخ گو باشد.
روش های توسعه یک سیستم توزیع شده:
۱-
توسعه عمودی یا به اصطلاح Scale Up ۲- توسعه افقی یا به اصطلاح Scale Out
روش اول(توسعه عمودی): در روش
توسعه عمودی یا به اصطلاح Scale Up به هر کدام از گره ها یا همان کامپیوترهای موجود در سیستم توزیع شده، منابعی مانند رم، سی پی یو، کارت گرافیک و... اضافه میشود و همین امر باعث افزایش قدرت و سرعت سیستم خواهد شد که این موضوع به پاسخ دادن به درخواست های بیشتر کمک میکند.
روش دوم(توسعه افقی): در روش
توسعه افقی یا به اصطلاح Scale Out به کامپیوتر و نودها منابع بیشتر مانند: رم یا کارت گرافیک اضافه نمیشود، بلکه برای بهبود عملکرد سیستم تعداد گره یا کامپیوترها را افزایش میدهیم، با این کار میتوان به بهبود سرعت و عملکرد سیستم کمک کرد.
همانطور که گفته شد به دو روش توسعه عمودی و توسعه افقی میتوان یم سیستم توزیع شده را توسعه داد.توسعه عمودی با استفاده از افزایش رم و کارت گرافیک و... و سیستم توسعه افقی با افزایش تعداد کامپیوترها صورت میگیرد.
مفهوم توسعه پذیری
مفهوم توسعه پذیری با مفهوم صرفه‌جویی مالی ارتباط نزدیکی دارد، یعنی شرکت ها با کم کردن هزینه تمام ‌شده ، میزان فروش خود را افزایش می‌دهند و در نتیجه سود بیشتری می‌کنند. در زمانی که شما با افزایش میزان تولید، میزان هزینه‌هایتان نیز افزایش می‌یابد، با شرایط توسعه غیراقتصادی مواجه شده‌اید.توسعه پذیری به شما کمک میکند تا امکانات مورد استفاده را افزایش دهید اما با همان نسبت هزینه هایتان افزایش نیابد بلکه با درصدی کمتر از خدمات گرفته شده هزینه پرداخت کنید.
سخن آخر
مفهوم کلی توسعه پذیری یعنی استفاده از خدمات و سوریس های بیشتر سرور
ارائه دهنده ی خدمات اما با هزینه ی کمتر و صرفه جویی در هزینه های پرداختی، برای مثال افزایش پنج برابری درخواست ها و خدمات دریافتی در مقابل افزایش دو برابری هزینه ها.

خواندن این موضوع نیز پیشنهاد می شود: بهترین زمان برای خرید سرور مجازی

روش های توسعه یک سیستم توزیع شده به دو صورت توسعه افقی و توسعه عمودی است که در روش توسعه افقی هدف افزایش تعداد کامپیوترها و نودهای ارائه دهنده خدمات و در روش عمودی هدف افزایش تعداد سخت افزارهایی مثل رم و کارت گرافیک است، هر دوی این روش ها باعث بهبود عملکرد و فعالیت سرورها خواهد شد.