نکته یاب

مجله اینترنتی نکته یاب

نکته یاب

مجله اینترنتی نکته یاب

این 5 تکنیک استراتژی برای بهبود مسجد جامع یزد را اعمال کنید


قبلتر و در مطلب جاذبه های تاریخی اصفهان درباره بعضی از این آثار برایتان گفتهایم؛ مطالعه این مطلب را به شما توصیه میکنیم. هر موقع خواستید به شهر یزد سفر کنید، بهترین زمان را برگزینید. اگر به آدرس آتشکده بهرام یزد رفتید شاید شانس این را پیدا کنید که از این مراسم نیز دیدن کنید. اصفهان به قدری بزرگ است که سفر به آن، چندین روز زمان نیاز دارد تا بتوانید از سفر به این شهر زیبا نهایت لذت را ببرید. نام این خانه تاریخی را از مالک آن گرفته اند که در خیابان ابن سینا قرار دارد. هرچند این مکان تاریخی، توسط اسکندر مقدونی به آتش کشیده شد؛ اما بازمانده های این بنای تاریخی همچنان باشکوه، دیدنی و ارزشمند هستند؛ به گونه ای که هر بازدید کننده ای را به وجد می آورند. میدانی که تا پیش از این عالی ترین شکل تجلی اصل ترکیب (کمپوزیسیون) در فضای شهری ایرانی به جهت خصوصیت وحدت بخش طاق نماهای دور تا دور میدان و تقارن پلکانی بدنه اصلی را دارا بود، ناگهان در کنار خود با دو مهمان ناخوانده روبرو می گردد. در طول سالیان دراز سی و سه پل را با نام های مختلفی می شناخته اند به عنوان مثال میتوان به مواردی از قبیل پل شاه عباسی، پل جلفا، پل چهل چشمه و … بر اساس مکتوبات تاریخی، مسجد امروزی بر جای سه مسجدی ساخته شده است که در سالیان گذشته در کنار یکدیگر بنا شده اند.

مستند «چنارستان» درباره خیابان ولیعصر منارهای که تا چند قرن بعد نیز بر فراز مسجد دیرینه همچنان درخشید و مسلمانان را به سمت مسجد فراخواند. کوچ اجباری ارمنیان، در اوایل قرن یازدهم هجری قمری به اصفهان، به دستور شاه عباس اول از جملهٔ این مهاجرت ها و از بارزترین مصادیق این تأثیرات است که به دلیل تفاوت های مذهبی و فرهنگی تأثیرات متقابل عمده ای بر فرهنگ و معماری ارمنیان و شهر اصفهان داشته. در طی سالهای بعد و در میانه های قرن نهم هجری الحاقات و تعمیرات فراوانی در بنای مسجد صورت گرفت. هر چند باز هم در سال 1004 هجری قمری شاه عباس شخص الله وردیخان را برای اداره امور ایالت فارس منسوب شده و بعد از آن در کهکبلویه ماموریت داشته است. اگر به لیست آثار ملی ایران نگاه کنید میتوانید این پل را با شماره ثبت ۱۱۰ مشاهده کنید که در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ هجری شمسی به ثبت رسیده است. اگر ساکن تهران هستید سفر یک روزه به اطراف تهران را هم امتحان کنید. اگر در بهار ۱۴۰۲ به این شهر سفر میکنید، جاذبههای گردشگری چابهار فراوانند. این هتل که در خیابان چهارباغ عباسی واقع شده است، به اماکن تاریخی و گردشگری متعددی دسترسی دارد. معمولا پنج شنبه ها، بین ساعات ۱۰ تا ۱۲، این آتشکده شلوغ تر از دیگر روزها است؛ پس حواستان به این مورد هم باشد. هر چند اصفهان در نوروز معمولاً شلوغ است، اما اگر در فکر یک سفر پرماجرا و لذت بخش برای همه اعضای خانواده هستید، میتوانید به اصفهان نیز فکر کنید. اگر در فکر تجربه یک سفر لوکس به کشورهای خارجی در نوروز ۱۴۰۲ هستید، گزینههای زیادی پیش رویتان وجود دارد. با خودتان فکر میکنید که تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۲ کجا بریم که تفریحات زیادی داشته باشد و پر از جشنواره و مراکز خرید متنوع باشد! ما در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش قصد داریم تا شما را با پیشنهادهای داغ برای سفر نوروزی ۱۴۰۲ آشنا کنیم.

اگر یک بار به چالوس سفر کرده باشید، قطعاً منظره زیبای جاده آن را تا آخر عمر فراموش نمیکنید. بهتر است که از این مسجد، در حوالی غروب آفتاب دیدن کنید، تا از نورپردازی رنگی این مسجد، در کنار زیباییهای دیگر آن لذت ببرید. در این روش درون باغ یک مسیر اصلی میساختند که با گذرگاهها و مسیرهای فرعی به چهار قسمت تقسیم میشد. این آبانبار چهار بادگیر چهاروجهی دارد که دو بادگیر آن از پشت بام بازارچه دیده میشود تاکنون سه بادگیر آن بهشکل اصلی خود بازسازی و مرمت شده است. یکی از نکات مهم در سفرهای نوروزی ۱۴۰۲ این است که مقاصد مورد نظرتان را با توجه به میزان بودجه و روحیات خودتان سایر اعضای خانواده انتخاب کنید. طاقهای بلند و وسیع و تقاطعهای عالی و خوش آهنگ انحناهای تند فضاهایی را نشان میدهد که آزادانه تا محراب، همچون موجهایی در یکدیگر فرومیروند. از آنجایی که دوست داریم در سفر به شهر یزد، به شما خوش بگذرد، یک پیشنهاد ویژه برایتان داریم و آن هم، گرداگرد است. به شما پیشنهاد میکنیم که حتما در سفرتان به اصفهان، به محلهی جلفا رفته و از کلیسای وانک بازدید کنید و تجربیاتتان را نیز با ما به اشتراک بگذارید. رهبران آیین زرتشت این بار آتش ورهرام را در محله دستوران که بعدها به کوی موبدان معروف شد، حفظ کردند. سقف این تالار هم از قابهای چوبی پوشیده شده است.

آنچه باعث گردیدهاست عالی قاپو در زمره آثار باشکوه و بسیار نفیس عصر صفوی قرار گیرد، مینیاتورهایی است که کار هنرمند معروف عصر صفوی رضا عباسی است و همچنین گچبریهای آخرین طبقه کاخ عالی قاپو که تالار آن «اتاق موسیقی» یا «اتاق صوت» نیز نامیده میشود. از ورودی عمارت عالی قاپو گرفته تا بالاترین بخش ساختمان در تالار موسیقی نمونههای زیبایی از تزیینات ایرانی و سنتی به چشم میخورد و بخشهای مختلف را با هنر دست هنرمندان ایرانی زینت دادهاند. اما با گذشت زمان، بافت شهری اطراف آن را پر کرد، بهطوری که در دوران پهلوی ساختوساز حومه شهری پیرامون آن را فراگرفت و بهتدریج باغ در مرکز شهر یزد واقع شد. وقتی به یزد می روید، سعی کنید در ساعات بازدید آتشکده بهرام یزد، هیچ برنامه ای برای خود در نظر نگیرید و حتما به این آتشکده بروید. آتش این آتشکده از قبل از اسلام تاکنون خاموش نشده است. سابقه تاریخی حمام سنگی گیوی تاکنون بهدرستی مشخص نشده است؛ اما به نظر میرسد مرد و زنی جوان در دوره صفویه آن را ساختهاند. کاخ عالی قاپو، مسجد امام(شاه)، مسجد شیخ لطفالله، سر در قیصریه، دروازه چوگان در کنار بازار سنتی اصفهان، مجموعه میدان را تشکیل میدهند. ورودی این کاخ محل ارتباط با دیگر عمارتها و خود میدان نقش جهان بوده و از این جهت اهمیت بسیاری داشته و به آن دروازه دولتخانه گفته میشود. برای اینکه درک بهتری از قضیه داشته باشید امروزه چهارباغ عباسی از سیوسه پل یا همان پل اللهوردیخان شروع شده و به سمت شمال شهر تا دروازه دولت ادامه پیدا میکند. در گذشته لقب قیصریه را به مکان هایی می دادند که دارای ویژگی های خاص معماری بود، مثلاً مانند کوچه بازار، یا سرای بود که بیشتر در این گونه بازارها کالاهای گرانبها و منسوجات عالی می فروشند، بازار قیصریه بین میدان خان و مدرسه خان قرار دارد.

اگر امسال عید به یزد سفر میکنید، جاذبههای گردشگری یزد را از دست ندهید. اگر به شیراز سفر میکنید، حتماً از جاذبههای گردشگری شیراز از جمله باغها و بوستانهای زیبای این شهر دیدن کنید. در اینجا طرح هایی شفاف و طلایی را می بینید که چشم ها از تماشایشان شیر نمی شود، بعضی از این نقاشی ها در دوره قاجار کشیده شده اند و وقایع تاریخی زمان خود را به تصویر می کشند. بهترین زمان برای سفر به یزد و دیدن آتشکده بهرام یزد در فصل زمستان تا اواسط اردیبهشت ماه فصل بهار است اما اگر نمی توانید در فصلی جز تابستان به آنجا بروید، اصلا نگران نباشید. یکی از آتشکده هایی که آتش ورهرام در آن نگهداری میشد، آتشکده «آذرفرنبغ» نام داشت و در شهر کاریان فارس قرار داشت که آتش ورهرام این آتشکده پس از سده ها و طی مراحلی اکنون در آتشکده یزد جای گرفته است. اگر میخواهید از آتشکده بهرام در یزد دیدن کنید در این ساعات به آنجا بروید! آتشکده بهرام یزد از ساعت هشت صبح تا نه شب تمام وقت باز است و شما می توانید در این بازه زمانی، هر موقع که دوست داشتید به بازدید از آتشکده بروید. سرویسهای قطار متعددی در شبانهروز از این ایستگاه قطار به مقاصد شهرهای مختلف کشور ورودی و خروجی دارند. یزد شهری تاریخی و کویری در کشور است که آن را به نام شهر بادگیرها، قنات ها و اولین شهر خشت خام می شناسند، این شهر از سمت شمال به شهرهای میبد و اردکان، از سمت جنوب به شهرهای تفت و ابرکوه، از سمت شرق به اردکان و بافق و از سمت غرب به استان اصفهان منتهی می شود. معماری بنا به گونهای طراحی شده است که بیشترین بهره را از نورخورشید ببرد و موجب میشود تا انرژی زیادی در آن بماند.

ورودی شرقی برای گردشگران و کسانی که می خواهند با چشم خود این بنا را مشاهده کنند، در نظر گرفته شده است. به جای این که فکر کنید سفر نوروزی کجا بریم، بهتر است همین حالا چمدانهایتان را ببندید و خودتان را برای سفر به سرزمین سرسبز و دیدنی چالوس آماده کنید. سفر کردن در تعطیلات نوروزی میتواند خستگی یک سال استرس و کار را از تنتان بیرون کند و شما را برای شروع سالی جدید آماده کند. بعلاوه بر زرتشتیان امر شده است که چهار آخشیج را که عبارت از آتش و آب و باد و خاک باشد احترام بگذارند . اول آنکه بادگیرهایی بر فراز خانههایش وجود دارد. در میدان امیر چخماق یزد، چندین کتبیه به خط های کوفی و نسخ وجود دارد و کاشی های معرق زیبایی که اثر استاد محمد الحکیم است در آن، چشم نوازی می کنند. بالاخره بعد از مدتها تلاش و طراحی این حروف را خط آرایی کردند. همچنین در این صفه نام سازنده بنا و استادکارانی که در ساخت آن نقش داشته اند از جمله مرتضی ابن الحسن العباسی الزینبی، حسن کاروان کاشیکارو کوهیار الا برقوهی و ..به خط زیبای بنایی نوشته شده است. همچنین طرح های این طبقه به نحوی است که باعث جلوگیری از اکوی صدا می شد و کارکرد آن مشابه استدیوهای کنونی بهترین ماشین ها برای مسافرت در ایران است. در این مکان برای همه اعضای خانواده تفریحاتی وجود دارد.

قطعاً با نزدیک شدن به روزهای پایان سال همه ما به یک مسافرت با اعضای خانواده و سپری کردن روزهایی دور از استرس در میان طبیعت و جذابیتهای جدید فکر میکنیم. «متل قو» یا «سلمانشهر» یکی از شلوغترین شهرهای شمالی در روزهای عید نوروز است. بنابراین بهتر است برای کاهش هزینهها به شهرهای خلوت، نزدیک و یا روستاهای اطراف سفر کنید. شما میتوانید با هر بودجهای و هر انتظاراتی برای عید امسال به سفر بروید و یک عید به یاد ماندنی را در کنار اعضای خانواده و دوستان خود تجربه کنید. اگر واقعاً از قرار گرفتن در ترافیک و شلوغیهای عید اذیت میشوید، بهتر است قید سفر کردن به شهرهای توریستی را بزنید و بیشتر به شهرهایی سفر کنید که در ایام عید خلوت هستند. حال که این قسمت پاکسازی شد تصاویری از دختران گرجی و ارامنه در زمان قاجار پدیدار گشت. در این مقاله به شما میگوییم که بهترین شهرهای ایران برای سفر در ایام عید نوروز کدام شهرها هستند و مقاصد خلوت نوروزی و بهترین مقاصد خارجی در عید را به شما معرفی میکنیم. اگر قصد دارید در عید جنوب گردی کنید، بهترین شهرها کیش، قشم، بندرعباس، بوشهر، جزیره هنگام، جزیره هرمز، چابهار و اهواز هستند. معمولاً در ایام نوروز بیشتر شهرهای گیلان و مازندران شلوغ هستند و مسافران زیادی به این شهرها مسافرت میکنند. اگر دلتان حال و هوای سفر به مشهد را کرده است، بهتر است بدانید که معمولاً مشهد در روزهای عید بسیار شلوغ است و از همین رو اگر از قرار گرفتن در شلوغی و ترافیک اذیت میشوید، بهتر است قید این سفر را بزنید. خیابان چهارباغ عباسی همان طور که اشاره شد به عنوان اصلی ترین گذرگاه این شهر بوده که در زمان صفوی از مرکز این شهر عبور می کرده و به همین علت این خیابان اماکن دیدنی و مهمی را در خود جای داده است.

شما میتوانید با خرید از صنایع دستی یزد، سوغاتی ماندگار را با خود به خانه ببرید تا با دیدنش همیشه یادی هم از این شهر خشتی زیبا کنید. در این میتوانید نمایی از باغ و گنبد فیروزهای مدرسه چهارباغ را ببینید. در سفر به یزد حتماً از مجموعه امیر چخماق، مسجد جامع یزد، باغ دولت آباد، آتشکده بهرام یزد و همچنین کوچه پس کوچههای خشتی و دالانهای نیمه تاریک و سنتی این شهر دیدن کنید. این قسمت بر دو ستون قرار دارد و سراسر آن مزین به آیینه کاری وسیع و پرکاری است که در آن آیینه های ریز و خوش نقش به صورت معرق در کنار آیینه های قدی و خشتی به کار رفته اند. قدم زدن در بافت خشتی یزد و بالا رفتن از بناهای کاهگلی برای توریستها مثل رفتن به دنیای علاءالدین در داستانهای هزار و یک شب است. این بازار طلا که به بازار زرگری نیز شهرت دارد، از جمله جاهای دیدنی تاریخی یزد به حساب میآید. این دخمه ها یا به صورت طبیعی یا به دست خود آنها ساخته می شد و برای اینکه کرکس ها به آنها دست یابند آنها را در بالای کوه قرار داده و بعد از از بین رفتن گوشت آنها استخوان آنها را برای جلوگیری از آلوده شدن توسط خاک ، درون چاه میانداختند. سفر کردن به این شهر برای افرادی که دوست دارند روزهای ابتدای عید را در شهرهای گرم و آفتابی جنوب سپری کنند، انتخاب مناسبی است. خیلیها دوست دارند در تعطیلات عید به شهرهای گرم سفر کنند و روزهای ابتدای بهار را با وقت گذراندن در زیر نور آفتاب و کنار دریا و ساحل سپری کنند. اما «اولسبلنگاه» یک روستا در شهرستان ماسال است که لذت یک سفر پر از آرامش در دل سبزهزارها و جنگل را به شما هدیه میدهد. بوده که برای سرو سامان دادن به کارهای حکومتی از آن بهره برده اند، اما اکنون درهای این باغ را به روی تمامی گردشگران باز نموده اند.

اما ساخت نهایی بنا به شکل کنونی، در حکومت قاجار به پایان رسید. این آب انبار بزرگ، پلانی دایرهای به قطر ۲۹ متر و عمق ۲۱ متر است که در شهر گراش از توابع استان شیراز بنا شده است. در معرفی آتشکده بهرام یزد باید بگوییم که این آتشکده دو ورودی به نام ورودی های شرقی و غربی دارد. در تکمیل معرفی آتشکده بهرام یزد باید بگوییم که این آتش در سال ۵۵۲ خورشیدی، از عقدا به اردکان، در روستای ترک آباد رفت. در این قهوه خانه صدها وسیله عتیقه به چشم میخورد که برخی از آنها قدمت صد ساله دارند. همانگونه که ذکر شد، بخش قابلتوجهی از مجموعه امیرچخماق پس از مرگ حاکم یزد و به دست همسر او ستی فاطمه تکمیل گشته و سازههای بسیاری نیز توسط وی، وقف عام گردیده است. مسجد جامع امروزی بهعنوان یادگاری از دوره قاجار، ترکیبی از سه مسجد قدیمی میباشد که به زیبایی بازسازی شده و حتی زمانی، تصویر زیبای آن پشت اسکناسهای ۲۰ تومانی نیز درج گردیده است. در فواصل معینی از طاق سوراخ هایی بطرف خارج تعبیه گردیده و در دهانه آنها را پنجره های از کاشی مشبک و بسیار ظریف فرا گرفته است . حیف از لحظههایی که ننوشتم، نشنیدم، نخواندم و زندگی را لمس نکردم. مجموعه برای تأمین آب مورد نیاز خود از آب انبار، گاو رو، پاکنه و راه قنات استفاده می کرده است که تمامی آنها قابل بازدید می باشند.

و از مرمرهای زیبای تبریز ساخته شده و هیچچیزی زیباتر از این اثری که نمای مجموعه این عمارت در انسان میگذارد وجود ندارد. تلاش شهرداری اتمام کفسازی چهارباغ در کوتاهترین زمان ممکن بود، از این رو برنامهای به صورت موازی همزمان با احداث ایستگاههای مترو در چهارباغ انجام شد. جشن نوروزی یا جشن هفت روز، جشنی نوروزی که در دوره صفوی همراه با چراغانی و گلریزان انجام میشد. زَرتُشت یا زَردُشت یا اشوزَرتُشت، پیامبر ایران باستان بود که مزدیسنا را بنیان گذاشت. ترس را کنار گذاشتم و سراغ علتش رفتم، درباره اعتقادات و آیینهای مذهبی زرتشتی خواندم. در این مقاله، درباره تاریخچه و آداب رفتن به آتشکده اطلاعات مفیدی را بیان کردیم. با اجاره اقامتگاه بومگردی در شهر یزد فرصت تماشای این آتشکده تاریخی و جذاب را برای خود فراهم کنید. شمار آتشکدهها در ایران قدیم بسیار بود و بنیاد آنها به زمان پیش از زرتشت، یعنی زمان پیشدادیان (هوشنگ و جمشید) میرسید، ولی در دوره ساسانیان سه آتشکدهٔ مشهور در ایران زمین دایر بود که آتشکده آذر فرنبغ یکی از این سه آتشکده بود و در کاریان استان فارس قرار داشت. این عمارت که در فهرست آثار معماری معاصر یزد قرار دارد، به همت زرتشتیان یزد و پارسیان هند، تحت نظارت و سرپرستی "ارباب جمشید امانت" بنا شده است. این آتش فروزه ای است از آتش آتشکده کاریان (آتشکده فرنبغ پارس)در لارستان که یکی از سه آتشکده بزرگ دوره ساسانیان میباشد که در سده پنجم میلادی ازآتشکده ناهید پارس به روستای هفتادر واقع درنزدیکی عقدای یزد آورده شد و مدت 700 سال نیزدر آنجا روشن بودهاست. وی همچنین سراینده گاتها، کهنترین بخش اوستا میباشد.

این پل دارای ۱۶ دریچه تخلیه آب بوده و در بدنه آن از شیارهایی استفاده شده و همچنین کشوهایی درآن قرارگرفته که میتوانند این دریچه ها را بالا و پایین ببرند. بدون اینکه هیچ نظارت عالی وجود داشته باشد که بتواند جلوی اشکالات فنی کار را بگیرد! اینکه آتشکده ها کنار آب باشند از خصوصیت های آتشکده ها بوده است. بیشتر از اینکه عاشق سفر باشم، عاشق تجربه سفر به سبک خودم هستم. فرهنگ اصیل مردم این منطقه در کنار نوع پوشش و غذاهای محلی آنها آنقدر فوقالعاده است که حتماً عاشق آن خواهید شد. کرمان یک شهر دیدنی با بازارهای محلی و غذاهای سنتی متنوع است. نمای کلیسا بیشتر به ساختمان های محلی شباهت دارد. چهار بار با کشتیهای بخار بر روی آبهای خروشان اقیانوس هند و یک بار پیاده و با شتر در ریگزارهای بلوچستان ایران وپاکستان تا سرانجام انجمن پارسیان هند پرداخت هزینهٔ ساختمان آتش ورهرام یزد را پذیرفت. آس چارتراین امکان را به شما می دهد تا باکمتر از سه دقیقه به صورت آنلاین بلیط هواپیما گرگان اصفهان را رزرو نمایید. هتل فرهنگ در حدود ۱۰ دقیقه با فرودگاه و راهآهن یزد فاصله دارد. سنگ بنای ساختمان کنونی آتش ورهرام یزد در آبان ماه سال 1313 خورشیدی توسط انجمن اکابر صاحبان پارسی هندوستان بر 6881 متر مربع از زمین های اهدایی نهاده شد و در فروردین سال 1321 خورشیدی آذر دیر سال و دیر پای فرنبغ در آتشگاه نوبنیاد آن، « تخت نشین» گردید. این تار مو به یک دختر ۱۸ ساله مربوط میشود که یک جمله از تورات بر روی آن با یک قلم از جنس الماس نوشته شده است. اگر به این فکر میکنید که عید کجا بریم خلوت باشه، اولسبلنگاه یکی از شهرهای جذاب شمالی است که میتواند انتخاب مناسبی برای علاقهمندان سفر به شهرهای شمالی باشد. آمارها نشان میدهد که تور کیش از پرفروشترین تورهای سفرهای نوروزی در سفر به جزایر گردشگری خلیج فارس است که میتواند برای علاقهمندان به سفرهای داخلی لوکس انتخاب مناسبی باشد.

«اصفهان» همیشه یکی از بهترین مقاصد سفر در لیست سفرهای نوروزی است که برای علاقهمندان به گشت و گذار در جاذبههای تاریخی انتخاب مناسبی است. برای افرادی که در شهرهای مختلف ایران زندگی میکنند، شمال به معنی رفتن دل طبیعت و گشت و گذار در ساحل دریا و قدم زدن در جنگل است. پیشنهاد میشود در کیش حتماً برای گشت و گذار در مراکز خرید متنوع و رستورانهای لوکس نیز وقت بگذارید و کمی هم در کنار ساحل قدم بزنید و در آب تمیز و شفاف آن شنا کنید. در هر فصلی از سال و هر زمانی که این مطلب را میخوانید، به شما پیشنهاد میکنیم که برای سفر به اصفهان و قدم زدن در چهارباغ معطل نکنید و در اولین فرصت خود را به این خیابان برسانید. این باغ از ساعت ٧ صبح تا ۹ شب پذیرای گردشگران و توریست ها است، پیشنهاد می کنیم حتما فضای شب آن را ببینید، نور پردازی های خارق العاده آن، ساعات دلنشینی را برایتان رقم خواهد زد. از آنجا به سمت بلوار آیت الله کاشانی می پیچید و بعد از کمی رانندگی نمای ساختمان آتشکده بهرام یزد را می بینید. البته، این مسیر سرراست به درد کسانی می خورد که از قبل برای رزرو بومگردی در یزد اقدامی انجام داده اند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، احمد آخوندی با اشاره به تعطیلات بهمنماه و اوج سفر از ۲۵ بهمن تا سوم فروردین گفت: بازگشایی تمام مساجد بافت تاریخی در این ایام ضروری است. در صورت رفتن به طبقه سوم میتوانید ابزارهایی مانند ابزار اندازهگیری حجم آب، وسایل تامین روشنایی در قنات، ظروف نگهداری و حمل آب، مدارک خرید و فروش آب و …

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد