نکته یاب

مجله اینترنتی نکته یاب

نکته یاب

مجله اینترنتی نکته یاب

چند راه حل ساده برای از بین بردن سریع "سنگ کلیه"


معمولاً سنگ های کوچک کلیه بدون علامت یا مشکل دفع می شوند، اما سنگ های بزرگتر باعث درد می شوند. اگر این سنگ ها برداشته نشوند، می توانند عوارضی مانند عفونت یا آسیب کلیوی ایجاد کنند.

به گزارش پایگاه خبری سازمان تدارکات پزشکی به نقل از خبرنگار باشگاه خبرنگاران "پویا". یکی از وظایف کلیه ها حذف اوره و مواد معدنی اضافی از خون است. بدن انسان معمولاً این مواد را از طریق ادرار دفع می کند، در برخی موارد تجمع بیش از حد مواد محلول در کلیه ها می تواند منجر به تشکیل سنگ به شکل کریستال شود.

سنگ کلیه می تواند در هر دو کلیه ایجاد شود. از آنجا سنگ به حالب منتقل می شود که کلیه و مثانه را به هم متصل می کند.

سنگ‌های کلیه کوچک معمولاً بدون ایجاد علائم یا مشکلی دفع می‌شوند، اما سنگ‌های بزرگتر در مجاری ادراری قرار می‌گیرند و باعث درد می‌شوند. اگر این سنگ ها برداشته نشوند، می توانند عوارضی مانند عفونت یا آسیب کلیوی ایجاد کنند.

عوامل متعددی بر سرعت دفع سنگ کلیه تأثیر می گذارد. سایت «اخبار پزشکی امروز» در مقاله ای به بررسی عواملی که می توانند از تشکیل و رشد سریع سنگ کلیه جلوگیری کنند، پرداخته است.

چه مدت طول می کشد تا کلیه ها سنگ را دفع کنند؟

دو عامل اصلی بر سرعت دفع سنگ کلیه تأثیر می گذارد. اندازه و موقعیت سنگ.

سنگ های کوچکتر معمولاً سریعتر و با درد کمتری دفع می شوند. 80 درصد سنگ های کوچکتر از 4 میلی متر در یک ماه خود به خود عبور می کنند. حدود 60 درصد سنگ های بین 4-6 میلی متر در 45 روز دفع می شوند. سنگ های بزرگتر از 6 میلی متر را می توان در عرض یک سال از بدن خارج کرد، اما بهتر است به پزشک مراجعه کرده و آنها را با جراحی خارج کنند.

محل سنگ کلیه از این جهت موثر است که بدن می تواند سنگ را مستقیماً خارج کند. برخی از سنگ ها در خود کلیه ها قرار دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در مجاری تشکیل شوند.

سنگ های کلیه که در قسمت بالایی مجاری قرار دارند به کلیه ها و در قسمت تحتانی کلیه ها - به مثانه نزدیک تر هستند. بر اساس یک مطالعه در سال 2014، تقریبا 50 درصد از سنگ های کلیه و 80 درصد از سنگ های مثانه به طور خودکار و بدون مداخله خاص برداشته می شوند.

چگونه سرعت حذف سنگ ها را افزایش دهیم؟

بهترین کار برای تسریع در دفع سنگ کلیه نوشیدن آب زیاد است. آب زیاد باعث افزایش دفع ادرار می شود که به دفع سنگ کمک می کند همچنین افراد می توانند با کاهش مصرف پروتئین، کلسیم و نمک از تشکیل سنگ های جدید و رشد سنگ های موجود جلوگیری کنند. میوه نارنجی

از آنجایی که مرکبات حاوی سیترات هستند، می توانند از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کنند و متخصصان تغذیه و پزشکان نیز می توانند مواد غذایی خاصی را برای رفع مشکل سنگ کلیه توصیه کنند. برای دفع سنگ کلیه با متخصص اورولوژی تماس بگیرید.


کی باید برم دکتر؟

"درد" نشان می دهد که فرد باید به پزشک مراجعه کند. درد تعیین می کند که آیا مراقبت های پزشکی بیشتری برای برداشتن سنگ کلیه نیاز است یا خیر. در صورت احساس درد شدید و مداوم در ناحیه کمر، ادرار با بوی بد، احساس سوزش در هنگام ادرار، خون در ادرار، تب، لرز و استفراغ، حتما به پزشک مراجعه کنید. اینها ممکن است نشانه های عفونت کلیه باشد که برای جلوگیری از عوارض جدی تر نیاز به درمان فوری دارد.

علاوه بر جراحی، روش های مختلفی برای درمان سنگ کلیه وجود دارد. جراحی به ندرت اولین انتخاب درمانی است، اما سنگ های بزرگتر از 6 میلی متر در "طب مدرن" نیاز به جراحی دارند، اما در "طب سنتی" راه حل های تغذیه ای برای درمان حتی سنگ های بزرگتر از 6 میلی متر وجود دارد.

سنگ هایی با این اندازه می توانند در مجاری ادراری قرار بگیرند و منجر به عفونت و آسیب به بافت کلیه شوند.

مدت زمان بهبودی بیمار پس از برداشتن سنگ کلیه بستگی به نوع سنگ برداشته شده دارد. اگر سنگ به طور طبیعی یا با مقدار کمی دارو دفع شود، درد پهلو به سرعت از بین می رود. اگر سنگ با جراحی برداشته شود، معمولاً فرد می‌تواند در همان روز به فعالیت‌های عادی خود بازگردد، اما در برخی موارد، افراد باید از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنند و پس از یک هفته پس از مشورت با متخصص باید به فعالیت‌های عادی خود بازگردند. عمل جراحی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد