نکته یاب

مجله اینترنتی نکته یاب

نکته یاب

مجله اینترنتی نکته یاب

زگیل تناسلی در زنان چگونه درمان می شود؟


یکی از انواع بیماری های مقاربتی در زنان زگیل تناسلی است. زگیل تناسلی در زنان یک عفونت مقاربتی است که ظاهر زائده‌های گوشتی صورتی یا همرنگ پوست در واژن، مقعد و اطراف یا داخل مقعد است. زگیل تناسلی یکی از شایع ترین عفونت های مقاربتی در ایالات متحده و بسیاری از کشورهای جهان است. اگرچه زگیل تناسلی هم در مردان و هم در زنان رخ می دهد، اما بیشتر در زنان تشخیص داده می شود. این مقاله مجله فرازطب به بررسی مسائل مهم مرتبط با زگیل تناسلی زنانه اختصاص دارد.

علل زگیل تناسلی زنانه

زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV ایجاد می شود. بیش از 100 نوع مختلف از این ویروس ها پتانسیل ایجاد بیماری در انسان را دارند. در همین حال، HPV نوع 6 و 11 عامل اصلی زگیل تناسلی هستند و سویه های 16 و 18 عامل سرطان دهانه رحم شناخته شده اند. زگیل باعث سرطان نمی شود.

ویروس HPV از طریق تماس مستقیم پوست به پوست از جمله رابطه جنسی دهانی، واژینال و مقعدی منتقل می شود و از طریق تماس با سطوح مختلف از جمله سطح توالت قابل انتقال نیست. اکثر افراد آلوده به این ویروس علائم قابل مشاهده ای ندارند، اما مهم ترین چیز این است که می توانند ویروس را به عنوان ناقل به افراد دیگر منتقل کنند.

درمان زگیل به معنای درمان و از بین بردن HPV از بدن نیست، بنابراین تمام افرادی که روابط جنسی پرخطر (خارج از ازدواج) دارند باید ناقل HPV محسوب شوند و رعایت تمام جنبه های پیشگیرانه رابطه جنسی ضروری است. . بیماری های مقاربتی ظهور زگیل تناسلی می تواند چندین هفته، ماه و حتی سال ها پس از عفونت HPV طول بکشد و تشخیص اینکه چه زمانی یا از چه کسی به این ویروس آلوده شده است را دشوار می کند. برای درمان زگیل تناسلی می توانید از بهترین قرص برای زگیل تناسلی استفاده نمایید.


علائم زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی معمولا صورتی یا همرنگ پوست، گاهی صاف و کشیده، گاهی خشن و قابل مشاهده است. این زگیل ها اغلب در گوشه های واژن یا در دهانه آن قرار دارند، اما ظهور آنها در اطراف یا داخل مقعد نیز امکان پذیر است. معمولاً زگیل تناسلی در زنان با علائم دیگری همراه نیست، اگرچه گاهی اوقات سوزش، درد و خارش در اطراف زگیل ایجاد می شود.

درمان زگیل تناسلی در زنان

راه های زیادی برای درمان زگیل تناسلی در زنان وجود دارد، از جمله داروهای تجویزی و روش های جراحی. حتی پس از درمان، زگیل ها می توانند پس از چند هفته یا چند ماه عود کنند، زیرا ناپدید شدن زگیل به معنای پاک شدن ویروس HPV از بدن نیست. ویروس HPV می تواند تا 2 سال در بدن باقی بماند و یک بار بافت های تناسلی را آلوده کند. در حال حاضر هیچ داروی ضد ویروسی وجود ندارد که بتواند HPV را به طور کامل درمان کند، اما در شرایط عادی سیستم ایمنی می تواند تا دو سال ویروس را به طور کامل از بین ببرد.

بهترین درمان برای زگیل تناسلی در زنان به تعداد، اندازه و محل زگیل و وضعیت عمومی فرد (مانند بارداری و اختلالات سیستم ایمنی) بستگی دارد. در اغلب موارد اگر زگیل ها مشکل ساز نباشند نیازی به درمان دارویی یا جراحی ندارند اما اگر زگیل تناسلی بزرگ باشد یا در مواردی مانند بارداری باعث انسداد مجرای واژن شده است. در چنین مواردی لازم است درمان حذف زگیل دنبال شود. .

داروهایی برای درمان زگیل تناسلی در زنان.

روش های درمانی برای درمان زگیل تناسلی شامل کرم ها و محلول های موضعی مورد استفاده در ناحیه بافت و پوست است. مقدار مصرف هر دارو طبق دستور پزشکی است و برای از بین بردن کامل زگیل باید حداقل چند هفته از آنها استفاده کرد. برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان زگیل تناسلی عبارتند از:

پودوفیلین

این دارو به صورت محلولی است که پزشک یا پرستار آن را با استفاده از تامپون روی زگیل تناسلی می‌مالد و باید 1 تا 4 ساعت پس از مصرف با آب شسته شود. این کار 4 تا 6 هفته طول می کشد. عوارض جانبی پودوفیلین شامل سوزش، درد و تحریک پوست است. استفاده از پودوفیلین برای زنان باردار ممنوع است.

پودوفیلوکس

این دارو مشابه پودوفیلین است، با این تفاوت که قربانیان می توانند آن را در خانه روی زگیل استفاده کنند. مدت زمان استفاده از پودوفیلوکس باید دقیقا طبق دستور پزشک انجام شود و تا پایان دوره درمان ادامه یابد. این دارو نیز مانند پودوفیلین برای زنان باردار ممنوع است.

بی کلرواستیک آسید ak asid تری کلرواستیک

هر دو دارو محلول های اسیدی هستند که می توانند بافت زگیل را از بین ببرند. اسید تری کلرواستیک مفیدتر است و معمولاً توسط پزشکان یا پرستاران در مورد زگیل استفاده می شود. تری کلرواستیک اسید باید یک بار در هفته به مدت 4-6 هفته استفاده شود.

ایمیکوئید

این دارو به صورت پماد بوده و قدرت تقویت و تحریک سیستم ایمنی بدن در برابر جنگ را دارد. معمولاً طبق دستورات پزشکی ایمیکاید قبل از خواب روی ناحیه زگیل تناسلی مالیده می شود و پس از 6 تا 10 ساعت پوست مالیده شده روی پماد باید شسته شود. این دارو معمولاً سه بار در هفته به مدت 16 هفته تجویز می شود.

اینترفرون

اینترفرون دارویی است که سیستم ایمنی را برای مبارزه با ویروس ها تحریک می کند. این دارو به اشکال مختلفی از جمله تزریقی و پماد موجود است، اما موثرترین شکل درمان زگیل تناسلی تزریق به زگیل تناسلی است. عوارض جانبی اینترفرون شامل علائم آنفولانزا، خستگی و از دست دادن اشتها است، بنابراین معمولاً به عنوان یک گزینه درمانی اولیه استفاده نمی شود.

روش های جراحی زگیل تناسلی در زنان

جراحی تناسلی شامل برداشتن یا برداشتن بافت زگیل است. برخی از جراحی های تناسلی را می توان در مطب انجام داد، در حالی که برخی دیگر باید در اتاق عمل انجام شود. جراحی تناسلی در دوران بارداری بی خطر است و معمولاً در موارد زیر استفاده می شود:

برای از بین بردن زگیل هایی که به درمان دارویی پاسخ نمی دهند

اگر زگیل به اندازه کافی بزرگ باشد، درمان دارویی به تنهایی کافی نیست

زگیل هایی که مجرای واژن، مجاری ادراری و مجرای مقعدی را مسدود می کنند را بردارید

برای جاهایی که علاوه بر زگیل، تغییرات سرطانی نیز رخ داده است

انواع جراحی به شرح زیر است:

کریستال شفابخش

در کرایوتراپی یا کرایوتراپی از مواد شیمیایی (نیتروژن مایع) برای انجماد تومور استفاده می شود. این روش را می توان در مطب انجام داد و معمولاً نیازی به بی حسی موضعی ندارد. از عوارض کریستال تراپی می توان به درد، گاهی سوزش، تورم و کبودی در حین جراحی اشاره کرد. این روش جراحی برای بارداری بی خطر در نظر گرفته می شود.

الکتروکوتر

در روش الکتروکوتر از برق برای تخریب و سوزاندن زگیل تناسلی استفاده می شود. در اتاق عمل و با بی حسی موضعی انجام می شود.

برداشتن اندام های تناسلی با جراحی

در جراحی که تحت بی حسی موضعی انجام می شود، از ابزار پزشکی برای برش زگیل استفاده می شود. عوارض جانبی نادر این نوع جراحی شامل عفونت، درد و جای زخم است.

لیزر

لیزر حاوی پرتوهای نور پر انرژی است که می تواند به بافت ریشه آسیب برساند. این روش را می توان در اتاق عمل و با بی حسی موضعی انجام داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد