نکته یاب

مجله اینترنتی نکته یاب

نکته یاب

مجله اینترنتی نکته یاب

دیزل ژنراتور چیست؟


دیزل ژنراتور (Generator Diesel) یا بهتر بگوییم دیزل ژنراتور که گاهی به آن موتور الکتریکی نیز می گویند، انرژی مکانیکی (حرکت) را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. در واقع دیزل ژنراتور ترکیبی از موتور دیزل (برای چرخاندن ژنراتور) و دینام یا ژنراتور الکتریکی است که برای تولید برق استفاده می شود. دیزل ژنراتورها اغلب در مواقع اضطراری و شرایطی که شبکه برق در دسترس نیست استفاده می شود. برای آشنایی بیشتر با الکتنو همراه باشید.

اصول عملکرد دیزل ژنراتور

اصل کار موتورهای دیزلی بر اساس قانون حفظ انرژی است. یعنی انرژی را نمی توان ایجاد کرد یا از بین برد، بلکه می تواند از شکلی به شکل دیگر تبدیل شود. وی افزود: گازوئیل دارای انرژی شیمیایی است و در هنگام احتراق انرژی شیمیایی به گرما و انرژی تبدیل می شود، این انرژی به انرژی مکانیکی معروف است و موتور را می چرخاند، چرخش موتور نیز برق تولید می کند، در هوای غلیظ بسوزد و به دمای 750 درجه برسد.

عملکرد دیزل ژنراتور در چهار مرحله مکش، فشرده سازی، احتراق و اگزوز انجام می شود.

سطح جذب

هنگامی که دریچه ورودی باز می شود، پیستون از مرکز حرکت می کند و هوا با فشار وارد سیلندر می شود. هنگامی که فشار هوا به اندازه کافی وجود دارد، دریچه مکش در پایان این مرحله بسته می شود.

قسمت در حال سوختن

در این زمان روغن وارد هوای گرم شده و شروع به سوختن می کند و فشار را حفظ می کند و زمانی که پیستون به مرکز می رسد روغن متوقف می شود. تزریق سوخت در انتهای قسمت مکش تا رسیدن به نقطه قطع ادامه می یابد. در این مرحله دریچه های ورودی و خروجی بسته می شوند و هوای گرم و هوای فشرده در سیلندر به گردش در می آید که باعث می شود پیستون به سمت پایین حرکت کند تا به پایین برسد.

مرحله مهاجرت

در این مرحله، پیستون دوباره به سمت بالا حرکت می کند، دریچه تخلیه باز می شود و دریچه سوخت بسته می شود. گاز سوخت سوخته به دلیل انبساط خارج می شود و با بالا رفتن پیستون، بقیه گاز از طریق دریچه اگزوز خارج می شود. در پایان این مرحله، شیر تخلیه بسته می شود و چرخه کامل می شود.
برای واردات از چین با ما تماس بگیرید.

ساخت دیزل ژنراتور

قطعات اصلی دیزل ژنراتور در شکل زیر نشان داده شده است.

در ادامه قسمت های مهم آن را توضیح خواهیم داد.

موتور

موتور همانطور که از نامش پیداست مانند موتور ماشین است با این تفاوت که منبع انرژی الکتریکی بیشتری دارد و می تواند انرژی الکتریکی بیشتری تولید کند.

متناوب می شود

این قسمت انرژی مکانیکی حاصل از چرخش شفت را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. ژنراتور یکی از جذاب ترین قطعات دیزل ژنراتور است. فارادی در اوایل دهه 1830 القای الکترومغناطیسی را کشف کرد (یا حداقل توصیف کرد).

بر اساس القای الکتریکی، اگر یک سیم (یا یک رسانای الکتریکی) را از طریق میدان مغناطیسی حرکت دهیم، جریان الکتریکی در سیم "القاء" می شود. اگر سیم همچنان متصل باشد و میدان مغناطیسی در حال حرکت باشد، این پدیده رخ می دهد. حرکت میدان مغناطیسی باعث می شود که الکترون ها در سیم جریان پیدا کنند. اگر سیم از شمال به جنوب کشیده شود، الکترون ها از یک طرف جریان دارند، اما اگر از جنوب به شمال برگردد، از طرف دیگر جریان می یابند.

هرچه میدان قوی تر و سیم طولانی تر باشد، جریان القایی بیشتر می شود. ژنراتورهای مدرن با قرار دادن چندین آهنربای بزرگ و قدرتمند در یک گروه حول یک محور چرخش مرکزی کار می کنند. قسمت دوار ژنراتور «روتور» نامیده می شود. مولدهای میدان مغناطیسی می توانند آهنرباهای دائمی یا الکترومغناطیس باشند، اما باید میدان مغناطیسی تولید کنند که باعث چرخش موتور شود. یکی دیگر از اجزای مهم "استاتور" دینام است که در اصل مجموعه ای از سیم پیچ های محکم در نزدیکی و اطراف روتور است. هنگامی که یک نیروی خارجی (مانند یک موتور دیزل) شفت مرکزی را می‌چرخاند، قطب‌های شمال و جنوب میدان مغناطیسی روتور در امتداد سیم‌پیچ‌های استاتور حرکت می‌کنند. این باعث ایجاد جریان الکتریکی زیادی در سیم پیچ ها می شود که به آن جریان متناوب می گویند.

سیستم سوخت

روغن موتور دیزل دیزل یا بنزین است. نمایان ترین قسمت این دستگاه مخزن سوخت است که سوخت مورد نیاز را برای حداقل 6 تا 8 ساعت کارکرد ذخیره می کند. در واحدهای کوچک و ساده، این مخزن ممکن است در داخل خانه ژنراتور قرار داشته باشد یا برای واحدهای بزرگ، به صورت جداگانه و دائمی نصب شود. سایر قسمت های سیستم سوخت شامل خطوطی است که سوخت را به موتور، پمپ، فیلتر و مخزن یا سوپاپ سوخت رسانی می کند که از فشار یا خلاء اضافی داخل باک جلوگیری می کند. همچنین برای اطمینان از اینکه سوخت روی موتور یا در صورت پر بودن باک، روی موتور نریزد، یک تناسب کامل وجود دارد.

تنظیم کننده ولتاژ

این بخش از دیزل ژنراتور پیچیده، اما مهم است. بدون این سیستم، ولتاژ و آمپر با تغییر دور موتور تغییر می کند. از آنجایی که وسایل برقی امروزی باید از یک منبع بسیار مطمئن تغذیه شوند، الزامات خاصی در مورد خروجی ژنراتور ضروری است. توضیح ساختار رگولاتور کمی پیچیده است و در این آموزش توضیح داده نشده است. در اینجا کافی است بدانید که وظیفه رگلاتور تنظیم ولتاژ خروجی روی مقدار مناسب و نرمال است.

سیستم خنک کننده

علاوه بر قدرت مکانیکی، یک موتور مانند یک خودرو مقدار زیادی گرمای اتلاف تولید می کند. برق موجود در مبدل با تبدیل جریان از طریق سیم مقاومت، گرما ایجاد می کند. یکی دیگر از ماشین های مشابه، خنک کننده اغلب خنک می شود، اما نه لزوما آب. هنگامی که خنک می شود، مایع خنک کننده از موتور عبور می کند و گرما را معمولاً به هوا یا گاهی اوقات به مایع خنک کننده ثانویه آزاد می کند.

سیستم زهکشی

تمام موتورهای احتراق داخلی گاز تولید می کنند. این گازها گاهی اوقات سمی هستند و باید از خود موتور و افراد اطراف آن دور نگه داشته شوند. اگزوز لوله هایی هستند که از آن عبور می کنند و به هوای بیرون هدایت می شوند. معمولاً مقررات بهداشتی و ایمنی در مورد نحوه و مکان قرارگیری سیستم های اگزوز وجود دارد و اینها باید قبل از نصب ژنراتور جدید در نظر گرفته شوند.

سیستم روغن کاری

هر موتوری نیاز به روغن کاری دارد که با یک پمپ روغن و مخزن متصل به موتور انجام می شود. این در مورد دیزل ژنراتورها نیز صادق است.

سیستم راه اندازی و باتری

باز هم، مشابه یک خودرو، یک موتور دیزلی برای راه اندازی به یک موتور الکتریکی کوچک نیاز دارد. این موتور برقی انرژی خود را از باتری دریافت می کند که از یک شارژر جداگانه یا خروجی یک ژنراتور شارژ می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد